 |
Ulvåkers stationshus fotograferat sommaren 1993, ett par år innan
vägtunneln började byggas.
|
 |
HNJ:s
(Halmstad-Nässjö järnvägar) bandel Kinnared-Ätran och dess fortsättning till Varberg är sedan länge borta, men banvaktsstugan
vid Åhylte håll- och lastplats finns kvar 1994-05-06.
|
 |
Stationen i Rydöbruk, mellan Torup och Hyltebruk, 1994-05-06. HNJ
drev förr den här linjen.
|
 |
Torups station 1994-05-06, knutpunkt på före detta HNJ:s huvudlinje. Till vänster utanför bilden ligger ett triangelspår för trafiken
till Hyltebruk och dess pappersbruk.
|
 |
Där Kinnekullebanan korsar Göta kanal ligger Lyrestad. Trots att lugn härskar över stationen en
försommardag 1994 ger byggnaden ett tämligen levande intryck.
|
 |
Den här bilden av stationen i Limmared togs 1994-06-11, dagen för den officiella invigningen av
X2-2-trafiken mellan Kalmar och Göteborg. Limmared är inte mycket till järnvägsknut numera
sedan den före detta HNJ-linjen Limmared-Falköping revs upp.
|
 |
Vaggeryds station 1994-06-18, knutpunkt på före detta HNJ:s huvudlinje.
|

Knutpunkten med tunneln sedd från söder. |

Fasad mot norr. |
Knutpunkten är namnet på Helsingborgs
centralstation och färjeterminal. Tunneln under byggnaderna ersatte ett tidigare spår i
gatuplanet. 1994-07-16 hängde regn i luften över staden vid Öresund.
|
 |
Stationshuset i Svedala sommaren 1995. Banan till Ystad (åt höger på bilden) håller på att
elektrifieras.
|
 |
Heby stationshus är numera ett vackert tegelbruksmuseum. Ett av traktens tegelbruk låg
på andra sidan järnvägen med tillgång till lastspår. 1996-05-16 tedde sig byggnaderna
som här visas.
|
 |
På den i mitten av 1960-talet till normalspår breddade linjen Gullspång-Torved ligger
Midskog. Bandelen trafikeras endast av dressiner, men stationshuset står kvar sommaren 1996.
|
|