Senaste ändring 1998-05-26 av Krister Johannesson. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Samtliga nya persontrafikenheter/personvagnar (utom ändvagnarna) har i varje ände manöverplats av flexlinertyp med genomgångsmöjlighet. Alla boggier är "mjuka" och har drivning. Vagnskorgarna kan luta. Långtgående standardisering i tillverkning och underhåll och flexibilitet i drift bör kunna uppnås genom denna fordonsgeneration.
RMV rekommenderar följande banor som stomme i ett framtida järnvägsnät (en standard med sth 200-250 km/h och stax 25-30 t bör hållas genomgående på dessa linjer):
Västkustbanan/Norra länken Malmö-Helsingborg-Göteborg-Oslo
Särskilt viktiga sträckor är liksom i dag också Malmö-Gripenberg (Södra stambanan/Östra stambanan), Göteborg-Järna (Västra stambanan),
Mjölby-Hallsberg-Örebro-Krylbo, Svealandsbanan, Norra stambanan, Bräcke-Trondheim, Stambanan genom övre Norrland
och Malmbanan.
|